Xbox One(2013)

De Xbox One is een videogameconsole ontwikkeld en op de markt gebracht door Microsoft. Het werd aangekondigd op 21 mei 2013 en is de opvolger van de Xbox 360. De Xbox One was de eerste console die deel uitmaakte van de derde generatie Xbox-consoles.

De Xbox One werd uitgebracht in heel Noord-Amerika, verschillende Europese markten, Australië en Nieuw-Zeeland op 22 november 2013. Het was ook de eerste Xbox-videogameconsole die werd uitgebracht in China, specifiek in de Shanghai Free-Trade Zone.

De console bevatte veel nieuwe functies en veranderingen, waaronder Kinect 2.0 en een nieuw ontworpen controller. De introductieprijs van de console was $499.99/€499.99/£429.99. Een bundel zonder de Kinect werd een jaar later uitgebracht op 9 juni 2014, tegen een betaalbaardere prijs van $399/£349/€399.

In tegenstelling tot de Xbox 360, werd de Xbox One niet gelanceerd met achterwaartse compatibiliteit voor eerdere generaties van Xbox. Het was pas op de E3 2015 dat Microsoft aankondigde dat de Xbox One binnenkort achterwaartse compatibiliteit zou ondersteunen, waardoor geselecteerde Xbox 360-games zowel vanaf de harde schijf als vanaf de schijf konden worden uitgevoerd. In 2017 werden ook geselecteerde originele Xbox-games toegevoegd aan dit programma. Het programma voor achterwaartse compatibiliteit werd ondersteund tot medio 2019, toen het programma werd gepauzeerd, zodat het werk kon worden verschoven naar de toen aankomende Xbox Series X.

Aanvankelijk werd de Xbox One gelanceerd met een harde schijf van 500 GB. Echter, in 2014 werd een nieuwe bundel uitgebracht die een 1TB Xbox One bevatte met een matte zwarte afwerking, in plaats van de volledige glans die werd gebruikt op andere consoles. De bundel bevatte ook een bijgewerkt controllermodel dat een 3,5 mm koptelefoonaansluiting en de mogelijkheid om de controller draadloos bij te werken toevoegde. Het nieuwe controllermodel werd de standaard voor alle Xbox One-consoles tot het werd opgevolgd door het 2016-model dat Bluetooth-ondersteuning en andere kleine veranderingen toevoegde.

In 2017 werd de Xbox One stopgezet omdat het was opgevolgd door betaalbaardere en krachtigere varianten. In 2020 werd de generatie Xbox One-consoles opgevolgd door de Xbox Series X en Xbox Series S die meer kracht en compatibiliteitsopties boden in vergelijking met zijn voorganger.

Algemene Informatie
FabrikantFlextronics, Foxconn
OntwikkelaarMicrosoft
Uitgebracht22 november 2013(NA, EU, AU, ZA)
4 september 2014(Japan)
5 september 2014(NL, BE)
29 september 2014(China)
CodenaamDurango
TypeHome console
GeneratieAchtste generatie
Voorraad statusStopgezet
Verkoopprijs(bij lancering)$499,99(VS)
€499,99(EU)
£429,99(VK)
¥49.980(Japan)
¥3699(China)
Verkochte eenheden57,96 miljoen
VariantenGloss Black, Matte Black ,White, Titanfall, Forza Motorsport 6, Call of Duty: Advanced Warefare, Halo 5
Gewicht3,5 kg
Levensduur2013-2017
ModellenXbox One, Xbox One S, Xbox One S All-Digital Edition, Xbox One X
CompetitiePlaystation 4, Wii U
VoorgangerXbox 360 E
OpvolgerXbox One S
Technische specificaties
Content leveringBlu-ray, DVD, CD, Digital downloads
BesturingssysteemXbox One System Software
CPUCustom 1,75 GHz AMD APU(2 quad-core Jaguar modules)
Geheugen8 GB DDR3 (5 GB beschikbaar voor games)
Opslag500 GB HDD
1 TB HDD
Weergave720p en 1080p
Graphics853 MHz, 1,3 TFLOPS
Geluid7.1 surround sound, Dolby Atmos, DTS:X
InputHDMI
ConnectiviteitGigabit Ethernet, 3 × USB 3.0, S/PDIF out, IR-out, Wi-Fi IEEE 802.11n, HDMI 1.4b in/out, Kinect port
Huidige firmware10.0.25398.2923
Online ServicesXbox Live, Xbox Game Pass

Geschiedenis

De Xbox One is de opvolger van de Xbox 360, de vorige gameconsole van Microsoft, die in november 2005 werd geïntroduceerd als onderdeel van de zevende generatie gameconsoles. In de loop der jaren heeft de 360 een aantal kleine hardware-revisies ondergaan om de grootte van de eenheid te verkleinen en de betrouwbaarheid te verbeteren. In 2010 verklaarde Chris Lewis van Microsoft dat de 360 ongeveer “halfweg” was in zijn levenscyclus; dit werd ondersteund door de introductie van de Kinect-bewegingssensor dat jaar, die volgens Lewis de levenscyclus met vijf jaar zou verlengen.

De initiële hardware voor de opvolger van de 360, in de industrie vaak aangeduid als de “Xbox 720”, was naar verluidt al in ontwikkeling vanaf mei 2011. De officiële ontwikkelaarskit had de codenaam Durango en leek vanaf medio 2012 beschikbaar te zijn voor ontwikkelaars. Uitgelekte documenten suggereerden dat de nieuwe console een verbeterde Kinect-sensor zou bevatten, cloudtoegang tot games en media, integratie met telefoon- en tabletapparaten, en technologie om spelers heads-up displays te bieden op door de speler gedragen brillen, met de codenaam “Fortaleza”; Microsoft gaf geen commentaar op deze gerapporteerde functies. Uitgelekte ontwerpdocumenten suggereerden ook dat Microsoft probeerde de mogelijkheid om gebruikte games te spelen te elimineren, hoewel Microsoft later verduidelijkte dat het ontwerp nog steeds werd beoordeeld en dat ze “nadenken over wat er hierna komt en hoe we de grenzen van technologie kunnen verleggen zoals we deden met Kinect”, maar gaf geen commentaar op de geldigheid van de informatie.

Onthulling en lancering

Voor de officiële onthulling ging het gerucht dat de volgende Xbox-console een “altijd aan” systeem zou zijn dat een constante internetverbinding vereist, hoewel Microsoft dit niet had bevestigd. Dit wekte enige bezorgdheid bij consumenten, die werden versterkt toen Adam Orth, een medewerker van Microsoft Studios, in april 2013 in een Twitter-bericht zei: “Sorry, ik begrijp de drama niet rondom een ‘altijd aan’ console… Elk apparaat is nu ‘altijd aan.’ Dat is de wereld waarin we leven. #dealwithit”. Orth’s bericht wekte verder de woede op tegen Microsoft, met zorgen over digitaal rechtenbeheer en praktijken tegen de verkoop van gebruikte spellen met een “altijd aan” eenheid. Orth koos ervoor om een paar dagen later Microsoft te verlaten vanwege de terugslag. Ondanks de verklaringen van Microsoft na de situatie, die de geruchten ontkenden, bleef de stemming die het creëerde de volgende maanden hangen.

In een persconferentie op 21 mei 2013 werd de nieuwe console publiekelijk onthuld onder de naam Xbox One en werd gepresenteerd als een alles-in-één home entertainment apparaat. Het evenement richtte zich sterk op de multimedia-capaciteiten van het apparaat, met een demonstratie van integratie met televisie gedurende meer dan 30 minuten voordat er videospellen werden getoond. In een interview in 2019 herinnerde Phil Spencer, hoofd van Xbox bij Microsoft, zich dat deze aanpak niet alleen consumenten in verwarring bracht over de bedoeling van de Xbox One, maar ook Microsoft-medewerkers die aan de console hadden gewerkt. Spencer verklaarde dat verschillende medewerkers bij hem klaagden over de presentatie die “al het goede werk dat [ze] hadden gedaan opblies door over het product te praten op een manier die niet echt overeenkomt met wat de ziel van een Xbox-console is en wat [hun] klanten van [Microsoft] zoeken”.

Microsoft kondigde aanvankelijk een ander spellicentiebeleid aan voor de Xbox One dan wat werd gebruikt bij de release: alle spellen, inclusief die in de winkel werden gekocht, zouden gebonden zijn aan de Xbox Live-account van de gebruiker. Gebruikers konden hun gekochte spellen openen vanaf elke andere Xbox One-console, spellen spelen zonder hun schijf eenmaal geïnstalleerd, en gebruikers toestaan hun spellen te “delen” met maximaal tien aangewezen “familie” -leden. Als een uitgever toestond dat een spel werd verhandeld of doorverkocht, konden gebruikers dit doen bij “deelnemende winkeliers”, en konden ze ook een spel rechtstreeks overdragen aan elke Xbox Live-vriend die minstens 30 dagen op hun lijst stond, maar slechts één keer per spel. Om licenties te synchroniseren, zou de console elke 24 uur verbinding moeten maken met het internet; als de console geen verbinding kon maken, zouden alle spellen worden uitgeschakeld totdat de console weer verbonden was.

De reactie op dit digitale rechtenbeheerschema was uiterst negatief in het licht van eerdere zorgen over de “altijd aan” console van eerder in het jaar. Critici vonden dat de veranderingen inbreuk zouden maken op de eerste verkooprechten van consumenten voor spellen die op fysieke media werden gekocht, aangezien spellen alleen aan gebruikers zouden worden gelicentieerd in plaats van verkocht, en de schijf zelf zou alleen worden gebruikt om het spel te installeren en geen eigendom van zijn licentie of toestemming om door te verkopen. Microsoft verklaarde ook dat speluitgevers zouden beslissen of de fysieke kopieën van hun spellen in aanmerking zouden komen voor doorverkoop, en konden beperkingen of activeringskosten opleggen aan tweedehands kopieën van spellen. Bovendien zou het lenen of verhuren van spellen niet mogelijk zijn bij de lancering van de console, en Microsoft was “de mogelijkheden aan het verkennen” met zijn partners. GameSpot-redacteur Tom McShea ging verder door te zeggen dat Microsoft anti-consumentistisch was geworden, probeerde “hun trouwe klanten te straffen” met strikte beperkingen, en dat “door nee te zeggen tegen de gebruikte spelbeperkingen en altijd online dat Microsoft zo graag implementeert op de Xbox One, Sony heeft de PlayStation 4 verhoogd als de console om deze feestdagen te grijpen.” Yusuf Mehdi, Chief Marketing and Strategy Officer van Xbox, legde uit dat het systeem was gebouwd met digitale distributie in gedachten, maar dat Microsoft de beschikbaarheid van spellen op fysieke media wilde behouden. Hij merkte ook op dat Microsoft niet “toegaf” aan de bezwaren van uitgevers tegen gebruikte spellen, maar eerder probeerde de behoeften van consumenten en de industrie in evenwicht te brengen, en dat de handels- en deelmogelijkheden van het platform een flexibiliteitsniveau toevoegden dat niet werd gezien op andere online distributieplatforms op dat moment.

Op 19 juni 2013, kort na E3 2013, kondigde Microsoft aan (in reactie op de negatieve reactie) dat het zijn Xbox One DRM-beleid en spellicentiemodel zou veranderen en van koers zou veranderen. Net als bij de Xbox 360 zouden gebruikers fysieke spellen kunnen delen en doorverkopen zonder beperkingen, en naast een verplichte software-update bij het initiële installatieproces van de console om het afspelen van Blu-ray en DVD-video mogelijk te maken, zou de console geen permanente internetverbinding nodig hebben om te werken. Deze veranderingen vereisten dat de functies voor het delen van gezinnen, samen met de mogelijkheid om spellen te spelen zonder hun schijf na installatie, werden verwijderd. Marc Whitten, Chief Product Officer van Xbox One, verklaarde dat de functie voor het delen van gezinnen in de toekomst mogelijk zou terugkeren, maar kon niet worden geïmplementeerd bij de lancering vanwege tijdbeperkingen. Don Mattrick, toen president van Microsoft’s Interactive Entertainment Business, verklaarde dat de licentieveranderingen een reactie waren op de negatieve publieke reactie. Andere analisten geloofden dat de verandering een directe reactie was op de agressieve positie van Sony tijdens zijn E3-conferentie. Op 1 juli 2013 kondigde Mattrick, die een leider was geweest in de ontwikkeling van de Xbox One, zijn vertrek bij Microsoft aan om CEO van Zynga te worden. Analisten speculeerden dat zijn vertrek was gebaseerd op de slechte reactie en subs.

Microsoft heeft ook een controversiële eis teruggedraaid dat de Kinect-sensor altijd in de Xbox One moet zijn aangesloten om te kunnen functioneren. Voorstanders van privacy betoogden dat Kinect-sensordata gebruikt kon worden voor gerichte reclame en om ongeautoriseerde surveillance op gebruikers uit te voeren. In reactie op deze beweringen herhaalde Microsoft dat Kinect spraakherkenning en bewegingsdetectie door gebruikers kunnen worden uitgeschakeld, dat Kinect-data niet kan worden gebruikt voor reclame volgens zijn privacybeleid, en dat de console geen door gebruikers gegenereerde inhoud zou redistribueren zonder toestemming. Naast de bovenstaande wijzigingen was het bij de lancering niet nodig om de Kinect in de Xbox One te hebben aangesloten om te kunnen werken, hoewel de initiële bundels nog steeds het Kinect-apparaat bevatten.

In 2015 bekenden vier leden van een internationale hackgroep schuldig te zijn aan het ongeautoriseerd toegang krijgen tot het computernetwerk van Microsoft en het verkrijgen van gevoelige informatie met betrekking tot Xbox One en Xbox Live. Op het moment van de beveiligingsinbreuk was Microsoft in de ontwikkelingsfase voor zijn volgende generatie gaming systeem. Tussen 2011 en 2013 brachten de hackers honderden uren door met het doorzoeken van het netwerk van Microsoft, het kopiëren van inloggegevens, broncode, technische specificaties en andere gegevens. Groepsleden zeggen dat ze werden gedreven door een immense nieuwsgierigheid naar de toen nog niet uitgebrachte Xbox One-console en bijbehorende software. “Met behulp van gestolen toegangsgegevens” pleegden twee van de hackers ook een fysieke diefstal door “een beveiligd gebouw op de campus van Microsoft in Redmond, Washington” binnen te gaan en drie “Durango” ontwikkelingskits mee te nemen.

Design

De originele Xbox One’s buitenkant bestaat uit een tweekleurige “vloeibare zwarte” afwerking; met de helft afgewerkt in een matgrijze kleur, en de andere helft in een glanzender zwart. De matte kant van de bovenkant van de console bestaat uit een grote luchtopening. Het ontwerp was bedoeld om een meer entertainmentgerichte en vereenvoudigde look op te roepen dan eerdere iteraties van de console; onder andere veranderingen, de LED-ringen die door Xbox 360 worden gebruikt, zijn vervangen door een gloeiend wit Xbox-logo dat wordt gebruikt om de status van het systeem aan de gebruiker te communiceren. Vanwege het algehele ventilatieontwerp van de console, is de originele Xbox One ontworpen om alleen horizontaal te zitten.

Xbox One S maakt gebruik van een vernieuwde versie van dit ontwerp, met een behuizing die 40% kleiner is en verticale oriëntatie ondersteunt met een standaard. De belangrijkste Xbox One S SKU is gekleurd in een volledig matte “Robot Witte” afwerking, met de helft van de console versierd met machinaal gemaakte gaten, en een zichtbare ronde opening aan de bovenkant van de rechterhelft van de console. Het maakt gebruik van drukknopbediening in plaats van capacitieve toetsen, de zij-USB-poort en de synchronisatieknop van de controller zijn naar de voorkant van de console verplaatst, en de voeding is geïntegreerd in de behuizing van de console in plaats van extern te zitten (rechtstreeks in een stopcontact pluggen in plaats van een externe “baksteen” te gebruiken).