De Xbox 360 is een videospelconsole van de zevende generatie, ontwikkeld door Microsoft. Hij werd uitgebracht op 22 november 2005 en is de opvolger van de oorspronkelijke Xbox. De Xbox 360 was de tweede console in de Xbox-familie.
De Xbox 360 ging de concurrentie aan met Sony’s PlayStation 3 en Nintendo’s Wii als onderdeel van de zevende generatie spelconsoles. Hij werd officieel onthuld op MTV op 12 mei 2005, met later die maand gedetailleerde informatie over de lancering en games tijdens de Electronic Entertainment Expo 2005.
De opvolger van de Xbox 360, de Xbox One, werd uitgebracht op 22 november 2013. Op 20 april 2016 kondigde Microsoft aan dat de productie van Xbox 360-hardware zou worden stopgezet, hoewel het bedrijf de platformondersteuning zou blijven bieden.
Algemene Informatie | |
Fabrikant | Flextronics, Wistron, Celestica, Foxconn |
Ontwikkelaar | Microsoft |
Uitgebracht | 16 november 2005(VS) 2 december 2005(EU) 10 december 2005(Japan) |
Codenaam | Xenon(Xbox 360 Core/ Premium) Zephyr(Xbox 360 Premium/ Elite) Falcon(Xbox 360 Premium/ Elite/ Arcade) Opus(gerepareerde Xbox 360 toestellen) Jasper(Xbox 360 Arcade) Jasper/Kronos(Jasper revision) |
Type | Home console |
Generatie | Zevende generatie |
Voorraadstatus | Stopgezet |
Verkoopprijs(MSRP) | $299/399(VS) £209,99/£279,99(VK) €299,99/€399,99(EU) |
Verkochte eenheden | 84 eenheden |
Varianten | Launch Team Edition, Arctic Chill, Black, Halo 3, The Simpsons, Resident Evil 5, Modern Warfare 2, Final Fantasy XIII |
Modellen | Xbox 360 Core, Xbox 360 Pro/Premium, Xbox 360 Elite, Xbox 360 Arcade, Xbox 360 S, Xbox 360 E |
Gewicht | 3,5 kg |
Levensduur | 2005-2016 |
Backwards compatibiliteit | Select aantal Xbox games |
Competitie | Playstation 3, Nintendo Wii |
Voorganger | Xbox |
Opvolger | Xbox 360 S |
Technische gegevens | |
Content levering | DVD, CD, Digital downloads |
Besturingssysteem | Xbox 360 system software |
CPU | 3.2 GHz PowerPC Tri-Core Xenon |
Geheugen | 512 MB of unified GDDR3 RAM clocked at 700 MHz 10 MB of eDRAM cache on Xenos GPU |
Opslag | Xbox 360 Core: 64MB, 256 Mb, 512 MB(Memory cards) Xbox 360 Arcade: 256 MB Memory Unit(2007) |
Weergave | 480i, 576i, 480p, 720p, 1080i, 1080p |
Graphics | ATI/AMD Xenos GPU @ 500 MHz, 240 GFLOPS |
Geluid | Analog stereo Stereo LPCM(TOSLINK en HDMI) Dolby Digital 5.1(TOSLINK en HDMI) Dolby Digital met WMA Pro(TOSLINK en HDMI) |
Input | Composite video, S-video, RGB SCART, Component video, D-Terminal, VGA, HDMI |
Connectiviteit | 2,4 GHz wireless, 3x USB 2.0, IR receiver, 100 Mbit/s Ethernet, Wi-Fi 802.11 a/b/g(add-on), Wi-Fi 802.11 a/b/g/n(add-on) |
Huidige Firmware | 2.0.17559.0 |
Online Services | Xbox Live |
Geschiedenis
Tijdens de ontwikkeling stond de Xbox 360 bekend onder verschillende namen, zoals Xenon, Xbox 2, Xbox FS, Xbox Next of NextBox. Het concept voor de Xbox 360 ontstond begin 2003. In februari 2003 begon de planning voor het Xenon-softwareplatform, onder leiding van J Allard, de Vice President van Microsoft. Diezelfde maand organiseerde Microsoft een evenement in Bellevue, Washington, waarbij 400 ontwikkelaars werden gerekruteerd om het systeem te ondersteunen. Ook in die maand trad Peter Moore, voormalig president van Sega of America, toe tot Microsoft. Op 12 augustus 2003 tekende ATI een overeenkomst om de grafische verwerkingseenheid voor de nieuwe console te produceren, een deal die twee dagen later openbaar werd gemaakt. De volgende maand ging IBM akkoord met de ontwikkeling van de triple-core CPU voor de console. Vóór de lancering van de Xbox 360 werden verschillende “Alpha” ontwikkelingskits gespot die gebruik maakten van Apple’s Power Mac G5-hardware. De vroegst bekende waarneming van de Xbox 360 “Alpha” XeDK Power Mac-eenheden was in oktober 2003. Dit kwam doordat de PowerPC 970/970fx CPU en ATI Radeon 9800-serie GPU van het systeem vergelijkbaar waren met IBM’s Xenon-processor en ATI’s Xenos-GPU, die beide specifiek waren ontworpen voor de Xbox 360. De Alpha XeDK-eenheden werden uiteindelijk vervangen door de “Beta” XeDK-eenheden, die sterk leken op het Xenon-model van de Xbox 360 dat in 2005 werd uitgebracht.
Tijdens de ontwikkeling van de Xbox 360 lag de nadruk sterk op beveiliging. De oorspronkelijke Xbox kampte met veel beveiligingsproblemen, zowel in hardware als software, waardoor het apparaat snel werd misbruikt om ongesigneerde programma’s zoals Linux uit te voeren, back-ups van Xbox-game-schijven af te spelen en zelfgemaakte games te ontwikkelen. Om deze reden werd de Xbox 360 ontworpen met een uiterst strenge beveiliging, zowel op het gebied van software als hardware. Zoals Chris Satchell in september 2005 verklaarde: “Er zullen beveiligingsniveaus in deze console zijn die de hackercommunity nog nooit eerder heeft gezien.” Er werden talloze beveiligingsverbeteringen doorgevoerd, waarvan velen direct voortkwamen uit de tekortkomingen van de oorspronkelijke Xbox.
Enkele belangrijke beveiligingsmaatregelen waren:
- Hypervisor-implementatie: Een kleine virtuele machine die in het RAM-geheugen leeft en ongesigneerde code-uitvoering voorkomt, evenals manipulatie van het geheugen van de console.
- IBM’s “eFUSE” technologie: Kleine zekeringen gesoldeerd op de CPU-die, die bij elke systeemupdate werden geblazen. Dit voorkwam downgraden naar een mogelijk kwetsbaar dashboard/kernel en bewaarde essentiële console-informatie, zoals de per-console CPU-sleutel.
Ondanks deze inspanningen bleek de Xbox 360 uiteindelijk niet zo veilig als aanvankelijk gedacht. Aan het begin van 2006 werden exploits ontdekt waarmee gekopieerde game-back-ups vanaf de dvd-drive konden worden uitgevoerd en waarmee de alziende Hypervisor kon worden omzeild.
De Xbox 360 werd wereldwijd gelanceerd in november 2005 en was op een gegeven moment schaars in veel regio’s, waaronder Noord-Amerika en Europa.
De vroegste versies van de console kampten met een hoog uitvalpercentage, aangeduid als de beruchte “Red Ring of Death”, wat leidde tot een verlenging van de garantieperiode voor de consoles. Ongeveer 54% van alle Xbox 360-consoles kreeg te maken met de Red Ring of Death.
Gedurende het leven van de Xbox 360 bracht Microsoft twee herontworpen modellen van de console uit: de Xbox 360 S (2010) en de Xbox 360 E (2013).
Tegen juni 2014 waren er wereldwijd 84 miljoen Xbox 360-eenheden verkocht. In 2009 werd de Xbox 360 de zesde best verkochte videogameconsole in de geschiedenis, ondanks dat hij werd overtroffen door de Nintendo Wii en PlayStation 3.
Software
Het systeemsoftware van de Xbox 360 is gebaseerd op een sterk aangepaste versie van Windows 2000. Dit bleek echter problematisch voor Microsoft vanuit meerdere invalshoeken. Voor de Xbox-divisie maakte het het moeilijk om andere Microsoft-toepassingen zoals Internet Explorer en Silverlight in te voeren, die moesten worden aangepast om te werken op de Xbox-software. Voor Microsoft zelf werd het beheer van afzonderlijke vertakkingen van deze apps voor de Xbox 360 en voor de versies die ze ontwikkelden voor de op Windows CE gebaseerde mobiele omgeving steeds lastiger. Deze complexiteit leidde Microsoft naar zijn “Windows Everywhere”-benadering rond 2010, waarbij alle afhankelijkheden binnen de desktop-, Xbox- en mobiele versies van Windows werden beoordeeld bovenop het MinWin-proces. Hierdoor ontstond een CoreSystem met de basisfunctionaliteit van Windows die naar andere systemen kon worden geporteerd.
De oorspronkelijke grafische gebruikersinterface van de Xbox 360 is het Xbox 360 Dashboard, een tabbladinterface met vijf “Blades” (voorheen vier blades), ontworpen door AKQA. Het kan automatisch worden gestart wanneer de console wordt opgestart zonder een schijf, of wanneer de schijflade wordt uitgeworpen. De gebruiker kan er echter ook voor kiezen om een game automatisch te starten als er een schijf is ingevoegd. Een vereenvoudigde versie van het dashboard kan op elk moment worden geopend via de Xbox Guide-knop op de gamepad. Deze vereenvoudigde versie toont de gamertag van de gebruiker, Xbox Live-berichten en vriendenlijst. Het biedt ook persoonlijke en muziekinstellingen, naast spraak- of videogesprekken, of terugkeren naar het primaire dashboard vanuit het spel.
Sinds 19 november 2008 heeft het dashboard van de Xbox 360 een transformatie ondergaan, waarbij het is overgestapt van de oorspronkelijke “Blade”-interface naar een dashboard dat doet denken aan de interfaces van de Zune en Windows Media Center.
Sinds de lancering van de console heeft Microsoft meerdere updates uitgebracht voor de Dashboard-software. Deze updates omvatten het toevoegen van nieuwe functies aan de console, het verbeteren van de functionaliteit van Xbox Live en multimedia-afspelen, het toevoegen van compatibiliteit voor nieuwe accessoires en het oplossen van softwarefouten. De meest recente Dashboard-update, revisie 2.0.7357.0, werd uitgebracht op 19 november 2008.
Tijdens E3 2008, tijdens Microsoft’s presentatie, kondigden Aaron Greenberg en Marc Whitten van Microsoft de nieuwe look van de Xbox 360 aan, genaamd “The New Xbox Experience”. Het doel van deze update was om mensen die moeite hadden met de huidige Blade GUI, gemakkelijker door de console te laten navigeren. De GUI maakt gebruik van de Twist UI (die ook wordt gebruikt in Windows Media Center en Zune). De Blade-interface wordt nog steeds gebruikt in de nieuwe Xbox Guide. Met de nieuwe gids kan de gebruiker alles doen wat voorheen alleen vanuit het Dashboard mogelijk was, of het nu gaat om het uitwerpen van een schijf of het browsen door de Marketplace, waardoor het gemakkelijker wordt om door het systeem te navigeren.
Naast de GUI-update zijn er veel nieuwe functies toegevoegd aan de systeemsoftware. Ten eerste biedt de update de mogelijkheid om games vanaf de schijf naar de harde schijf te installeren, waardoor laadtijden en schijfgeruis worden verminderd. Het spel moet echter nog steeds in het systeem aanwezig zijn om de geïnstalleerde versie te kunnen spelen (vergelijkbaar met de PS2 HD LOADER-functie). Ook is er een nieuw Community-systeem ingebouwd, waarmee digitale Avatars kunnen worden gemaakt. Deze Avatars kunnen vervolgens worden gebruikt voor verschillende activiteiten, zoals het delen van foto’s of het spelen van Arcade-games zoals 1 vs. 100. Deze update werd uitgebracht op 19 november 2008.
Voorheen werden systeemupdates opgeslagen in het interne geheugen, maar dit wordt de eerste update die een opslagapparaat vereist. De update heeft minimaal 128 MB vrije ruimte nodig op een geheugenkaart of een harde schijf. Microsoft heeft aangegeven dat veel Core- of Arcade-gebruikers niet genoeg ruimte hebben op hun beperkte geheugenkaarten voor de nieuwe update, daarom krijgen ze een gratis geheugenkaart van 512 MB of een afgeprijsde harde schijf van 20 GB.
Xbox Live
Toen de Xbox 360 werd uitgebracht, werd Microsoft’s online gaming service Xbox Live gedurende 24 uur afgesloten en onderging een grote upgrade. Hierbij werd een basis niet-abonnementsservice genaamd Xbox Live Silver (later hernoemd naar Xbox Live Free) toegevoegd aan de reeds gevestigde premium abonnementsservice (die werd omgedoopt tot Gold). Xbox Live Free is inbegrepen bij alle SKU’s van de console. Het stelt gebruikers in staat om een gebruikersprofiel aan te maken, deel te nemen aan discussieforums en toegang te krijgen tot Microsoft’s Xbox Live Arcade en Marketplace, en met andere leden te communiceren. Een Live Free-account ondersteunt over het algemeen geen multiplayer-gaming, maar sommige games met beperkte online functies (zoals Viva Piñata) en games met hun eigen abonnementsservice (bijvoorbeeld EA Sports-games) kunnen worden gespeeld met een Free-account. Xbox Live ondersteunt ook spraak, een functie die mogelijk is met de Xbox Live Vision.
Xbox Live Gold biedt dezelfde functies als Free en omvat geïntegreerde online game-mogelijkheden buiten derdenabonnementen. Microsoft heeft eerdere Xbox Live-abonnees toegestaan hun profielinformatie, vriendenlijst en spelgeschiedenis te behouden wanneer ze de overstap maken naar Xbox Live Gold. Om een Xbox Live-account over te zetten naar het nieuwe systeem, moeten gebruikers een Windows Live ID koppelen aan hun gamertag op Xbox.com. Wanneer gebruikers een Xbox Live-geactiveerd profiel aan hun console toevoegen, moeten ze de console voorzien van hun paspoortaccountinformatie en de laatste vier cijfers van hun creditcardnummer, dat wordt gebruikt voor verificatiedoeleinden en facturering. Een Xbox Live Gold-account had een jaarlijkse kost van US$59.99, C$59.99, NZ$90.00, GB£39.99 of €59.99. Op 5 januari 2011 bereikte Xbox Live meer dan 30 miljoen abonnees.