De Xbox is een spelcomputer van Microsoft. Hij werd op 15 november 2001 uitgebracht in Noord-Amerika, op 22 februari 2002 in Japan en op 14 maart 2002 werd de Europese markt betreden.
De naam Xbox stamt af van “DirectX Box” (afgeleid van Microsofts API DirectX), een van de codenamen tijdens de ontwikkeling van de spelcomputer, dat door de ontwikkelaars in interne e-mails al snel werd afgekort tot Xbox. Na een strijd met de marketingafdeling won deze naam het uiteindelijk van een lange lijst acroniemen.
Algemene informatie | |
Fabrikant | Flextronics, Wistron |
Ontwikkelaar | Microsoft |
Uitgebracht | 15 november 2001(VS) 22 februari 2002(Japan) 14 maart 2002(EU) |
Codenaam | Midway |
Type | Home console |
Generatie | Zesde generatie |
Stopgezet | 2005(JP) 2006(Globaal) |
Verkoopprijs(MSRP) | $299(VS) £299(VK) €479(EU) |
Verkochte eenheden | 24 miljoen (mei 2006) |
Gewicht | 4 kg |
Levensduur | 2001-2006 |
Competitie | Playstation 2, Nintendo Gamecube |
Voorganger | Xbox prototype, Xbox development kit |
Opvolger | Xbox 360 |
Technische gegevens | |
Content levering | DVD, CD, Digital downloads |
Besturingssysteem | Windows NT-based Xbox system software |
CPU | Custom 733 MHz Intel Pentium III (Coppermine-based) |
Geheugen | 64 DDR SDRAM @ 200 MHz |
Opslag | 8 of 10 GB interne hard drive(geformatteerd naar 8 GB met toegewezen systeemreserve en MS Dash) 8 MB memory card |
Weergave | 480i, 480p, 720p |
Graphics | Nvidia GeForce 3-based NV2A GPU @ 233 MHz, 20 GFLOPS |
Input | AV cable |
Connectiviteit | 100 Mbit Ethernet |
Online services | Xbox Live |
Apparaat
De Xbox is een veelzijdig apparaat. Naast het spelen van computerspellen kan met het apparaat dvd’s worden bekeken en op de ingebouwde harde schijf muziek worden opgeslagen. Door middel van een beveiliging zal het apparaat alleen programmatuur uitvoeren die door Microsoft digitaal ondertekend is en heeft Microsoft een absolute controle over welke programmacode het apparaat precies uitvoert. Dit veranderde toen hackers probeerden onder andere Linux uit te voeren op de Xbox. Tegenwoordig hoeft de Xbox niet eens opengemaakt te worden om te worden omgebouwd.
Feitelijk is de Xbox een pc, maar omdat de software volledig aangepast is, is hier weinig van te merken. De machine functioneert net als iedere andere spelcomputer. De specificaties zijn een aangepaste Pentium III, 64 MB geheugen, een grafische chip gebaseerd op de NVIDIA NV25, een harde schijf van 8 GB (in sommige Xbox’en 10 GB, waarvan maar 8 GB kon worden gebruikt), netwerkaansluiting en een dvd-speler. Het besturingssysteem van de Xbox is gebaseerd op de Windows NT-kernel en DirectX. Doordat de Xbox een (aangepaste) versie van DirectX gebruikt, loopt hij vooruit op de concurrentie. Doordat DirectX ook veel wordt gebruikt op pc, is het voor de programmeurs heel eenvoudig een spel over te zetten naar Xbox.
Belangrijk voor een spelcomputer is de spelondersteuning. Deze verliep oorspronkelijk vrij goed; omdat het apparaat feitelijk een pc is, is het vrij eenvoudig pc-spellen aan te passen en voor de Xbox geschikt te maken, dit wordt ook wel porteren genoemd. De verkoopcijfers van de Xbox vielen echter wegens hevige concurrentie en een te hoge prijsstelling tegen. Hierdoor ontstond de onwenselijke situatie dat er te veel spellen op een te kleine markt uitkwamen en veel spellen hun investering niet konden terugverdienen. Dit leidde bij veel speluitgevers tot een omgekeerde reactie, veel spellen in ontwikkeling puur voor de Xbox werden snel voor de pc geschikt gemaakt. Door aanpassing van het prijsbeleid en doordat ze zelf speluitgever is, heeft Microsoft de situatie kunnen corrigeren en de verkoopcijfers van zowel het apparaat als de spellen significant op weten te voeren. Dit laat onverlet dat verkoopcijfers wereldwijd ver achterbleven bij de cijfers van marktleider Sony. Microsoft hoopte haar marktpositie te kunnen verbeteren met haar nieuwe console, de Xbox 360.
Xbox Live
Naast het zogenaamde offline gamen konden er op Xbox ook online spellen worden gespeeld. Dit hield in dat de Xbox via een breedbandconnectie verbinding maakte met spelers van over de hele wereld waar dan rechtstreeks tegen gespeeld kon worden. Voor deze service moest echter wel een jaarlijks bedrag worden betaald, hiervoor kreeg men dan een jaarabonnement met een vaste naam, een hoofdtelefoon om met iedereen te kunnen praten en een aantal demo’s.
Op 15 april 2010 ging Xbox Live voor de Xbox uit de lucht, Alleen Xbox Live voor de Xbox 360 bleef bestaan, dat in 2021 werd hernoemd naar Xbox network.